بهترین و مناسب ترین سنگ برای ساختمان سازی کدام است؟




سنگ‌ها بر اساس کاربرد، مصارف ویژه‌ای دارند. یکی از پرکاربردترین مکان هایی که از این محصول طبیعی استفاده می شود، در صنعت ساختمان‌سازی می باشد. لذا بسیار بااهمیت است که بدانیم کدام سنگ، با چه جنسی و برای کدام قسمت یک ساختمان کاربرد دارد؟

به طور کلی می توان گفت: سنگ‌های نما (داخل و خارج) باید بدون ترک، شیار، شکستگی، رگه‌های سست، پوسیدگی و خلل و فُرَج باشد. در واقع سنگ خوب سنگی است که جاذب آب زیاد نبوده و تحمل بالایی در مقابل محیط‌های طبیعی، شیمیایی و سایش داشته باشد.

امروزه اکثر خریداران سنگ ساختمانی تنها به توصیه دیگران و با فاکتور ظاهری خرید می‌کنند و در نهایت از سنگ خریداری‌شده رضایت ندارند. توصیه می شود اگر شما به دنبال یک محصول یکدست بدون بافت و رنگ هستید، از خرید سنگ بدون اطلاعات کافی بپرهیزید. در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گیرد تا بهترین و مناسب ترین سنگ را برای خود انتخاب نمائید.

سنگ‌های مناسب برای فضای داخلی و خارجی

یکی از راحت‌ترین راه های خرید سنگ مناسب این گونه است که در خرید سنگ ساختمانی باید به فضای ساختمان که قصد نصب سنگ را در آن دارید توجه کنید. هر سنگی مناسب مکان خاصی است. به‌طور معمول فضاها برای نصب سنگ به سنگ‌های مناسب نمای خارجی، نمای داخلی، کف پله و پاگرد، کف فرش فضاهای داخلی مسکونی، کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری، کف فرش بام و پیاده‌رو، سرویس بهداشتی، درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان‌پناه بام و درنهایت سنگ روی کابینت تقسیم می‌شوند.

سنگ‌های نمای خارجی باید مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، سرما و اشعه UVنور خورشید داشته باشند. بنابراین بهترین نوع سنگ برای نمای خارجی می تواند از نوع تراورتن، گرانیت یا سنداستون باشد. البته بهترین انتخاب برای نمای خارجی تراورتن است، زیرا این سنگ مقاوم و ارزان‌تر از گرانیت است. درواقع سنگ تراورتن به علت تخلخل رابطه خوبی با سیمان داشته و محکم به دیوار می‌چسبد و در نتیجه ماندگاری خوبی دارد.

سنگ‌های کم مقاوم با ظاهر زیبا می‌توانند بهترین گزینه برای نمای داخلی باشد. سنگ‌هایی مانند مرمریت، گرانیت، چینی و ... به علت عدم تماس با ناملایمات جوی، انتخاب مناسبی برای نمای داخلی است. البته برخی از مردم به علت رنگ و رگه‌های خاص تراورتن و سنداستون مایل هستند از این سنگ‌ها در داخل ساختمان استفاده کنند که این مورد به‌ هیچ‌ عنوان اشکالی ندارد. این سنگ‌ها می‌توانند جلوه‌های بسیار زیبایی را در لابی‌ها، پاگردها، اطراف درب آسانسورها، دیوارهای راه‌پله، دیوارهای پارکینگ و... خلق کنند.

سنگ مناسب برای پلکان و پاگرد

راه‌پله و پاگردها بهترین مکان برای نصب سنگ گرانیت است. این سنگ از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. برخی‌ها به علت قیمت بالای گرانیت در پلکان از مرمر درجه 2 استفاده می‌کنند که این امر اشتباه بزرگی محسوب می‌شود. پلکان ساختمان‌های اداری و تجاری و مدارس که آمد و شد زیادی دارند می‌بایست حتماً از جنس مرمر مرغوب یا گرانیت باشند.

سنگ مناسب کف فرش فضاهای داخلی مسکونی

سنگ‌ها بهترین کف‌پوش‌های دنیا هستند. از جمله دلایل این امر را می‌توان به تأثیر عواملی چون دوام، رنگ طبیعی، مقاومت در برابر ضربه اجسام نوک‌تیز، ساب و جلا پذیری مجدد، زیبا و شکیل شدن فضای داخل، نگهداری خوب گرما در سیستم‌های گرمایش از کف دانست.

برای کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری نیز مرمر بسیار مناسب است؛ اما برای این مکان‌ها باید از مرمر بسیار مرغوب استفاده کنیم، زیرا این مکان‌ها بیشتر از فضای خانه پاخور دارد.

درباره سنگ مورد استفاده در کف فرش بام و پیاده‌رو باید از سنگ‌هایی استفاده کرد که در برابر یخ‌زدگی و فشار مقاوم باشند، برای همین استفاده از سنگ‌های معرق، تراورتن، چینی و گرانیت برای کف فرش بام و پیاده‌رو گزینه بسیار مناسب است. البته برای این فضاها می‌توان از سنگ درجه‌یک استفاده نکرد.

نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
نظر شما
=
4
+
9